Ciara – uge 5 & 6, status

Det har været den herligste dag med Ciara i dag. Vi tog et spring fremad i et par af øvelserne og hun var topmotiveret i forhold til nogle af de andre dage i løbet af ugen. Sikker en dejlig måde at slutte min ferie på :-). Jeg kunne mærke det allerede, da jeg trak hende fra folden over på banen. Hun var opmærksom og virkede glad og oplagt.IMG_4192

I dag trænede jeg lidt tidligere på dagen end normalt. Omkring ved 15 tiden. Det blæste og var lidt køligt, hvilket betød, at Ciara ikke var så plaget af insekter, som hun har været de andre dage. Hun reagerer ekstremt på insektbid og det har taget noget tid at få fat i et eksemdækken. Hun havde en fridag fra træningen i går. Alt sammen noget, der kan have spillet ind på hendes lyst til at lave noget sammen med mig. Det med fridagen, har jeg oplevet før. Det er som om, at der sker noget ekstra efter en fridag eller to.

Sommerferien er forbi for mit vedkommende og det er tid til at gøre lidt status på, hvad jeg har nået i ferien. Jeg har arbejdet med Stå/Bak/Kom, Ground tying, Cirkel, Sidepass, Trykøvelse og Omgængelighed. Jeg er ikke i mål med nogen af øvelserne, men er kommet et godt stykke. Der er stadig et stykke vej tilbage med dem alle. Jeg mangler stadig at arbejde med: Lineføring, Snæver passage, Fjernkontrol og Habituering.

Lige nu tvivler jeg på, at jeg når i mål med dem alle, inden det bliver eksamenstid. Men jeg nyder at arbejde med Ciara og fejrer det stykke vej vi trods alt er kommet. Jeg forsøger også at være lidt stolt af mig selv. Jeg har ikke arbejdet med heste siden jeg var ganske lille, sådan som så mange andre, så jeg prøver mig frem og lærer noget hele tiden. Der er INTET der sidder på rygraden i forvejen.

Stå/Bak/Kom

Hun er lidt svingende i bakkeøvelsen. Nogle gange kan jeg næsten ikke få hendes opmærksomhed, andre gange virker hun som om, hun slet ikke gider; tager bare et par skridt og stopper så. Jeg begynder at tvivle på, at hun har forstået, hvad øvelsen går ud på. I dag gik det dog helt som det skulle. Så jeg er glad!

Stå er vel den eneste øvelse, som jeg vil sige fungerer og Kom har vi kun øvet få gange. Hun har helt sikkert ikke forstået mig endnu. Det er dog ikke en øvelse, jeg opfatter som særligt udfordrende. Udfordring har jeg 1000 gange mere af i nogle af de andre øvelser.

Groundtying

gik også rigtig fint i dag. Hun havde sin opmærksomhed på mig hele tiden og det har jeg lært er forudsætningen for, at denne øvelse fungerer. Hun skal holde øje med mig, være vågen og motiveret. Sålænge hun er det, fungerer det rigtig fint. Der var dog en enkelt gang, hvor hun gik et par skridt frem, da jeg havde sluppet hende, men det er ok. Det er faktisk bedre, end hvis hun var distraheret og ikke rigtig opmærksom.

Cirkel

Jeg er startet nogenlunde bagfra med den øvelse, nemlig med den del af øvelsen, der drejer sig om, at hesten skal skifte volten på signal fra mig i skridt og trav i begge retninger. Denne øvelse indebefatter også, at dirigere hesten rundt i en cirkel (ligesom når man longerer) med så få signaler som muligt. I dag forsøgte jeg at skifte volten i trav for første gang. Det gik rigtig godt. Lidt nemmere på den ene volte end på den anden. Jeg skal stadig have et let træk-signal i tovet, men slet slet ikke så meget, som jeg skulle til at begynde med. Derudover vender hun nu hele vejen. Til at begynde med vendte hun, og stoppede med fronten mod mig og så kom hun ikke videre. Derfor var vendingen også en del af en shaping procedure, hvor jeg til at begynde med accepterede, at hun bare lavede antydningen af en bevægelse i den rigtige retning. Så forhøjede jeg gradvis kravene, så hun langsomt kom tættere og tættere på, at lave en hel vending. Det gør hun nu i skridt og næsten i trav. Så vil jeg bare gerne have hende under stimuluskontrol, så hun gør det på mit signal, uden at jeg behøver at trække i torvet overhovedet. Foruden at jeg selvfølgelig mangler at få lidt mere afstand til hende. Hun skal selv gå ud på volten. Vi har god afstand efterhånden, men jeg vil gerne have lidt mere for at få god plads til at skifte volte. Sidst skal vi  have helt styr på de små signaler for skridt og trav.

Jeg har valgt, at mine signaler i denne type øvelser skal være verbale. Jeg kan sagtens forestille mig et utal af situationer, hvor mine hænder vil være optagede af andre ting, end at skulle give signaler. Hvis jeg nu f.eks. vil bruge det, hun lærer i denne øvelse, i træning af ligeudretning, får jeg brug for pisk i den ene hånd og tov i den anden. Derfor tænker jeg, at verbale signaler er smart. I andre øvelser – f.eks. bakke, stå, kom, ground tying – anvender jeg kropssignaler. Ulempen er, at jeg har et tov i hånden, når jeg laver signalerne, dvs. tovet bliver en del af selve signalet. Det er dog ikke værre, end at det kan laves om, hvis det skulle blive nødvendigt en dag. Jeg har planer om at skifte til et horsemanshiptov snart. Det bliver spændede at se, om alle øvelserne falder sammen med et tov der er meget tyndere og i en anden farve.

Sidepass

En øvelse, der har givet mig grå hår i hovedet. Jeg skal få hende til at lave en sidepass med 6 skridt. Reglen er, at venstre forben skal træde foran højre forben og venstre bagben skal træde foran højre bagben og omvendt den anden vej selvfølgelig.

Min plan har været, at jeg ville starte med at få den rigtige bevægelse med benene først. Jeg startede med bagparten og forparten hver for sig. Dvs arbejdede med, at hun trådte rigtig over med bagbenene først og forbenene bagefter – fra begge sider. Bare et enkelt skridt til at begynde med. Jeg fik hurtigt et par skridt og det er nok til, at jeg så småt er begyndt at integrere dem. Da jeg begyndte at sætte de to parter sammen, rendte jeg ind i udfordringer. Jeg prøvede at placere hende med front mod et hegn, for at hun ville få nemmere ved at bevæge sig lige til siden, da hun jo i hvert fald ikke kunne bevæge sig fremad. Det fungerede OVERHOVEDET ikke.

Vi flyttede ud på banen igen og jeg har øvet mere på de enkelte dele hver for sig. Langsomt er jeg begyndt at se, hvordan jeg kunne manøvre hende, så hun bevægede sig nogenlunde sidelæns. I dag er det lykkedes os at kombinere forparten og bagparten, så de bevæger sig nogenlunde til siden samtidig. Hun vil gerne enten gå lidt frem eller lidt tilbage imens, men det arbejder vi med. Det har været en ret svær øvelse og den øvelse indtil videre, hvor jeg har haft mest fysisk kontakt med hende. F.eks. vil bagparten gerne sakke lidt bagud, så jeg er nødt til samtidig, at holde hendes hoved i den rette position, presse lidt på forparten og klappe hende lidt ekstra på bagparten, for at få den til at sætte tempoet lidt op. Hun har betydeligt sværere ved det til den ene side end til den anden, hvilket ikke er overraskende. Heste har typisk en side, hvor tingene bare er lidt sværere. Det har mennesker i øvrigt også, så der er også den mulighed, at det er mig, der gør noget anderledes på den ene side!

Vi fik nogle rigtig gode sidevers skridt i dag og jeg har været helt oppe at køre lige siden! Når noget er ekstra svært går godt, får hun ekstra forstærkning. Hvor hun typisk får et eller to små stykker af rugbrød, får hun en lille håndfuld, når det er gået ekstra godt.

Trykøvelse

Arbejdet med at flytte forpart og bagpart bliver samtidig også træning af trykøvelsen, som går ud på, at hun skal flytte sig i alle retninger ved en let berøring. F.eks. skal hun flytte forpart og bagpart til begge sider med en let berøring. Øvelsen involverer også, at hun skal flytte hovedet til siderne og op og ned ved lette berøringer, men det er vi ikke kommet til endnu.

En udvidelse af trykøvelsen følger senere med fjernkontroløvelsen, som går ud på, at sidebevægelserne med forpart og bagpart skal fjernstyres – hvilket betyder, at jeg ikke må røre hende, hverken med hænder eller tov. Det bliver en stor udfordring, tror jeg. Det med signalkontrol (stimuluskontrol) har hidtil ikke fungeret overbevisende for mig. Samtidig er jeg meget i tvivl om, hvordan de signaler skal se ud eller lyde. Så jeg gruer en hel del for denne øvelse og er nok nødt til at kigge nærmere på, hvilken type signaler andre har brugt i denne øvelse.

Omgængelighed

Hun kan røres alle steder på kroppen. Jeg skal nok arbejde lidt mere med hovedet, hvis jeg skal leve op til kravene til eksamen. Men jeg regner med, at vi kommer til det, når vi træner Trykøvelsen.

Skriv kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.