Træning med Basse – de første par dage

Jeg har længe haft lyst til at arbejde med Basse. Hun hører til samme sted som Cindy og Ciara og hun skal da ikke snydes! Selvom jeg er sikker på, at hun faktisk rigtig gerne vil snydes. Basse er reserveret og ser ud til, at hun helst vil være fri for kontakt. Hun er ikke decideret en problemhest, men hun har helt sikkert nogle lidt uhensigtsmæssige adfærdsmønstre. Der er noget at arbejde med og det vil jeg rigtig gerne. Tænk hvis jeg kunne hjælpe hende, så hun blev lidt gladere 🙂

Informationer om Basse

Race: Connemara

Alder: 26

(jeg opdaterer snarest oplægget her med et billede af den dejlige dame)

Erfaring: Har boet hos nuværende ejer før. Siden været på en rideskole (dog ikke som rideskolehest) og vist nok være et tredie sted, inden hun vendte tilbage til nuværende ejer. Hun bliver, så vidt jeg ved, ikke redet men er i hænder dagligt, når hun bliver trukket ind og ud fra fold. Bliver også jævnligt striglet og på andre måder draget omsorg for.

Hun går på fold med Ciara og Cindy.

Bokssur, hovedsky og lettere fjendtlig

Det er naturligvis ikke til at sige præcis hvilke erfaringer hun har gjort sig. Det kan blot konstateres, at hun virker lidt sur med tilbagelagte ører og skubben med mulen og nappen, når man nærmer sig – både på folden og i boksen. Hun har også en tendens til at stille sig bagest i boksen med ryggen til. Et tydeligt “lad mig være i fred” tegn. Hun er hovedsky. Til gengæld står hun meget pænt, når hun bliver striglet og hun er nem at rense hove på. Hun lader sig røre over det hele, bortset fra hovedet. Jeg kan rigtig godt lide hende, selvom hun ser mopset ud.

Det med at lægge ørerne tilbage og skubbe med mulen efter dem, der går forbi ligner dominerende adfærd, men det er ikke sandsynligt, da dominerende adfærd er noget heste udviser overfor flokmedlemmer og ikke i særlig stort omfang mennesker. Til gengæld kan de godt udvise aggressiv adfærd overfor mennesker. Aggresiv adfærd er en type af adfærd heste udviser overfor noget de opfatter som truende eller farligt. Det er, til forskel fra overlegenhed, stressbetonet adfærd. Aggressiv adfærd er den højeste form for stress hos heste. Angreb er deres sidste udvej, når de føler sig truede og er tegn en forøget mængde adrenalin. Hesten udviser andre typer stressbetonet adfærd, før den bliver aggressiv: først vil den forsøge at flygte. Hvis det ikke får truslen til at forsvinde, vil hesten sandsynligvis fryse – altså stå helt stille – og hvis det heller ikke får truslen til at forsvinde har den kun en sidste mulighed, nemlig angreb. Men jeg synes ikke, at hun er aggressiv. Jeg har på fornemmelsen, at adfærden er indlært. Der er dog ingen tvivl om, at hun helst var fri for min tilstedeværelse.

Men hvorfor gør hun det? Det er ikke til at vide, men som ejeren påpegede, er der en del aktivitet på en rideskole og måske har der været en hel masse folk, der har gået forbi og forsøgt at røre hende. Min tanke er, at det kan være blevet for meget for hende og at hun har fundet ud af, at hvis hun lægger ørerne tilbage og vifter med hovedet, så gik folk væk. Det har måske være en effektiv måde, at få folk til at forsvinde på og nu hænger adfærden ved, selvom hun ikke er underlagt det samme stres mere. Det kunne være en forklaring, men det er slet ikke sikkert at det er tilfældet. Der kan være mange andre forklaringer.

Under alle omstændigheder er det noget, jeg kan arbejde med. Tricket er ikke at flytte sig, når hun udviser adfærden. Hvis jeg flytter mig, forstærker jeg bare adfærden. Jeg vil gerne have en adfærd, hvor hun tager det roligt. Derfor flytter jeg mig i det øjeblik, hun tager det roligt og forstærker på den måde den ønskede adfærd. Jeg kan også arbejde med negativ forstærkning, når vi står og hygger med striglerne. F.eks. røre hende i hovedet og hvis hun flytter hovedet, slipper jeg ikke, men bliver ved med at røre, indtil hun står stille med hovedet. I samme øjeblik hun gør det, slipper jeg. På den måde lærer hun, at hvis hun bare står stille med hovedet, så forsvinder de ubehagelige hænder.

To dages træning

Jeg har haft hende i hænderne 2 gange (udover at jeg af og til at trukket hende ind fra folden). Den første gang striglede jeg hende og rensede hove. Den anden gang tog jeg hende ud på banen og gik lidt rundt med hende. Hun er nem at irritere og hun siger fra på meget små påvirkninger. Hun havde fat i maveskindet på mig på et tidspunkt. Heldigvis bed hun ikke til!

Hun var faktisk fin at gå rundt med, men jeg skal nok ikke udfordre hende for meget. I mine øjne vil hun være en oplagt kandidat til at anvende positiv forstærkning, da godbidder eller andre former for positiv forstærkning udløser dopamin, som er et motivationsfremmende hormon. Dopaminen kan forhåbentligt medvirke til, at hun får en god oplevelse og dopaminen modvirker desuden stress (hvis det er let stress vel at mærke. Ved høj stress vil hesten nok slet ikke ænse den positive forstærkning. Det er usandsynligt, at en godbid kan gøre meget for at modvirke et højt stressniveau).

Skriv kommentar

