Landliv

Det har været hektisk og spændende og facinerende og alt muligt…

I juni købte vi en gård. Søndag d. 7. august flyttede Sovs og Surfer ind på gården og jeg tabte i samme øjeblik et væddemål med min mand. Da vi købte gården, sagde han, at han ikke mente, der gik mere end 3 måneder, før der rykkede heste ind på gården. Jeg sagde, at der sagtens kunne gå længere tid.

Han fik ret.

…og det glæder mig meget, at han fik ret. Siden har jeg været travlt optaget med at få en hverdag med heste op at køre. Der er meget arbejde i den daglige drift, men det virker bare meget mere meningsfuldt end noget andet, jeg har foretaget mig i årevis.

Der er sket så meget. I hovedhuset troede vi først, at der bare skulle slibes nogle gulve males mv, så kunne vi flytte ind. Nu står vi med et hus uden gulve, uden køkken og med nogle vægge, der mangler. Vi skal også have nye vinduer. Jeg glæder mig til huset bliver klar til, at vi kan rykke ind.

Vi har etableret et nyt stykke fold og fikset hegnet til et eksisterende. Det har været hårdt og vi har haft meget at lære på den front. Men nu tror jeg, at vi ved nogenlunde, hvordan det skal gøres.

Vi har kørt hø og halm sammen med naboen.

Jeg har ryddet op og fejet spindelvæv i stalden, som der i øvrigt skal laves en hel masse i også. Har kørt gammel halm på køkkenhaven og meget meget mere. Det er alt sammen er beskrevet på Facebook, her: https://www.facebook.com/Vaadebjergaard/ og her: https://www.facebook.com/hestepassion/

Den nye hverdag er meget anderledes end den gamle. Kl 6 er jeg i stalden for at lukke hestene ud, inden ungerne skal i skole. Jeg lukker dem ind ved 19-20 tiden om aftenen. Det var egentlig meningen, at de skulle på døgnfold, men der har ikke været tid eller overskud til at lave et løsdriftskur. Desuden vil hestene gerne ind om aftenen, som det ses på videoen her:

Jeg holder meget af livet som gård- og hesteejer, selvom det holder mig beskæftiget HELE tiden. Der er ikke mange frie minutter om dagen. Men det er dejligt. Hvor jeg før havde ondt i maven dagligt af at sidde så meget ned, som man gør, når man har kontorarbejde, er jeg nu øm alle mulige andre steder i kroppen pga. – til tider – hårdt fysisk arbejde og daglig fysisk aktivitet i mange timer. Men mavepinen og også hovedpinen er stort set forsvundet. Hvis det fortsætter sådan her, ender jeg med at blive bomstærk :-).

Der sker noget hele tiden. Jeg må se om jeg kan få nedfældet nogle ord om det her på et tidspunkt. Men nu skal jeg i stalden…

Skriv kommentar

