De første oplevelser med Sovs

Der er ingen tvivl om, at det har været både hårdt og spændende. Hårdt for Sovs og spændende for mig. Dem som har fulgt med på facebook har allerede set nogle videoer af, hvordan det er gået. Jeg har haft ham i halvanden uge ca.

Sovs har skulle finde sin plads i flokken og finde ud af, hvad vi er for nogle mennesker. Nye heste, nye mennesker, nye omgivelser, nye rutiner.. der har været meget at forholde sig til. Han har taget det virkelig flot.

Heldigvis tog den anden vallak ham til sig de første par dage. Den første dag ligende det nærmest stalking. Fylke, som fjordhesten hedder, klæbede til Sovs. Sovs var ved at blive hysterisk, kunne man se. Men Sovs skal være taknemmelig. Havde Fylke ikke hængt fast på Sovs, havde han været overladt til 3 hårdtslående hopper og jeg er ikke sikker på, at det var gået godt. Fylke tog alle kampene de første par dage. Han stillede sig konsekvent imellem Sovs og den af hopperne, der ville tæve ham. Det var meget nobelt.

I dag er der større afstand mellem Sovs og Fylke. De er stadig sammen, men Sovs får i højere grad lov til at gå for sig selv. Hvis en af hopperne skulle blive for stride, løber Sovs over og stiller sig bag ved Fylke.

Vi havde brug for at lære hinanden at kende. Det er vi overhovedet ikke færdige med, men jeg har da fundet ud af så meget, at der er en del vi skal arbejde med. Han skal finde ud af, hvor mine grænser er og jeg skal finde og tage hensyn til hans.

Sovse-adfærd

Han er sød og imødekommende, men han er også en moser og en trækker og det går ikke. Slet ikke hvis mine børn skal være sammen med ham. I starten prøvede han at mose ud af døren, når man åbnede ind til boksen og han trak bare afsted med mig, hvis han fik øje på noget spændende, når vi var udenfor. Det var mens, der lå is over det hele, så det var lidt en udfordring at holde fast.

Han nappede også. Bed i mig og mit tøj. Jeg har luret, at det mest er, når han føler sig presset, at der kommer et nap af og til. Efter vi har trænet gå-stop øvelser er det næsten væk. Til at begynde med kunne han finde på at nappe mig og han fik hele tiden travlt på langsiderne og begyndte at småløbe. Virkede anspændt med hovedet højt løftet. Vi har derfor arbejdet med bare at gå og stoppe og tage det helt roligt imens og nu lytter han bedre. Han reagerer på mildere og mildere pres i grimen ved stop og start og han virker mere afslappet i kroppen, når vi går – dvs. moderat tempo, hvor han ikke trækker og hvor hoved og hals er lavere stillet. Det kan godt blive endnu bedre.

Denne video viser 3. gang vi træner gå-stop. Det går jo meget fint, synes jeg:

Men som sagt, han er også sød og imødekommende. Han møder mig altid på folden og han kan godt lide at stå lige op og ned af mig. Den kærlige adfærd han udviser, skal jeg holde fast i.

Indføring af godbidder i træning og børnehave-øvelser

Min erfaring er, at godbidder kan forhøje stressniveauet til at begynde med under træning, hvis hesten ikke er vant til den form for træning. Hesten bliver så fokuseret på at få godbidderne, at den ikke kan koncentrere sig om så meget andet og den bliver anmasende. Det har jeg oplevet med samtlige af de heste, jeg har arbejdet med. Men ved konsekvent træning kommer der ro på igen og vi kan begynde at lave noget sammen uden, at det bliver en kamp om godbidder.

Her demonstrerer Stine Joy Langkilde, hvordan man får hesten til at lade være med at være anmasende.

Sidste gang begyndte jeg at træne lineføring i skridt og trav. Det gik fint i skridt, for det har vi jo arbejdet med i gå-stop øvelsen. Men i trav nappede han igen og virkede lidt presset. Derfor tænkte jeg at nappeadfærden forekommer, når jeg overskrider en af hans grænser eller beder ham gøre noget, som han ikke forstår eller ikke bryder sig om. Han spænder op og har højt løftede hoved og speed-tempoet igen. Planen er nu, at hver gang han spænder op under lineføring, så sætter vi farten ned eller stopper helt og slapper af og sætter i gang igen.

Jeg regner med, at påbegynde de første longeringsøvelser i skridt i denne uge, hvis vejret er til det. Han kan nok godt gå i longe, men kan han være afslappet imens? Min plan er at begynde helt fra start og se hvor jeg har ham. Jeg vil lave en træningsplan for det i morgen. Vi skal have gang i nogle kegler…

Smed, tandlæge, dyrlæge osv.

Derudover skal jeg have en smed til at kigge på ham og en dyrlæge – går og overvejer at få ham helbredsundersøgt til en forsikring. Især vil jeg gerne have en tandlæge forbi. Han er snart 5 og har aldrig fået ordnet tænder, så vidt jeg ved. Måske vil jeg også gerne have en foderplanlægger ind over. Han har det med at gå og klø pelsen af sig selv. Måske kan kløen afhjælpes igennem kosten? Det må dyrlægen kunne hjælpe mig med.

Og så er der jo udstyr! Hvilken størrelse bruger en Dansk Miniature? Størrelse shetlænder eller mini shetlænder? Nu har jeg bestilt 2 grimer i størrelse mini shet, så finder jeg vel ud af det? 🙂

Mål

Kortsigtede mål

  • at skabe en god kontakt med Sovs – han skal kende spillereglerne, for det giver ro i hovedet og han skal vide, at jeg tager hensyn til ham og ikke presser ham mere end jeg behøver. Han skal finde ud af, at han kan stole på mig.
  • Han skal lære de grundlæggende ting – gå-stop, parkering, lineføring m.m.
  • Min datter skal træne ham samme med mig og jeg skal føle mig rimelig sikker på, at han lytter lige så meget til hende som til mig og at han ikke bider alt for meget, inden jeg for alvor slipper dem løs sammen. Hun skal lære, hvordan man tydeligt kommunikerer til en hest, hvordan man aflæser dens adfærd og retter sin egen adfærd ind i forhold til det man aflæser. Jeg skal lære at videreformidle det på en god måde, så alle forbliver motiverede. Det er en læringsproces for os alle tre.

Langsigtede mål

  • få gang i den vogn jeg har købt med – det kræver nok et par kurser for mig. Jeg har ikke gjort sådan noget før.
  • lære ham nogle tricks – han kan en del i forvejen, men jeg vil gerne lære ham det på min måde.
  • lave agility.
  • måske tage på dyrskuer med min datter og Sovs – men for at vi kan gøre det, er alle de grundlæggende ting fra de kortsigtede mål nødt til at være på plads!

Alt sammen skal helst være sjovt for ham og os.

Det er ikke sikkert, at det bliver i den nævnte rækkefølge og der kan sagtens dukke flere eller andre ting op, som jeg gerne vil arbejde med.

Måske er der nogen, der har nogle ideer til, hvad vi kunne lave? Lad det være en forespørgsel til dig, hvis du læser med her på bloggen..

 

Skriv kommentar

