Skillevej

Two roads diverged in a wood, and I--
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

- Robert Frost, 1874-1963

Julegaven fra mit arbejde var, udover en lækker rygsæk, en opsigelse.

Det var hverken overraskende eller noget særligt forfærdelig. Mit team var næsten opløst og det var under alle omstændigheder bare et spørgsmål om tid, før jeg selv havde sagt op.

Jeg står ved en skillevej. Skal jeg følge mit hjerte eller min fornuft? Mit evige dilemma.

Den sikre vej at gå vil være at fortsætte indenfor det område, jeg har arbejdet med professionelt længe. Det ville være det fornuftige at gøre. Det ville betale regningerne og skabe tryghed og stabilitet rent økonomisk. I længden vil det dræne mig, hvis ikke hjertet er med. På den anden side, hvis jeg følger mit hjerte er jeg nødt til at løbe en risiko og gå en anden vej. Jeg vil stå på usikker grund og uden garantier, men jeg vil komme til at beskæftige mig med noget, som giver mig glæde, begejstring og som vækker alle celler i min krop.

split-path-480x270

Jeg har arbejdet længe indenfor IT. Mit speciale er, at finde ud af, hvordan vi tilpasser vores IT systemer til de mennesker, der skal bruge dem. Jeg ikke ikke designer, men researcher. Min opgave er at lære, de mennesker vi udvikler systemet til, at kende. Hvem er de? Hvad laver de, hvornår, hvor ofte og hvordan? Hvordan er forskellige arbejdsopgaver prioriteret i forhold til hinanden for disse mennesker? Hvad er personernes ambitioner og mål med det de laver? Hvilke faktorer spiller ind på deres arbejde og hvilke sætter begrænsninger for dem? Hvordan kan vi bedst designe noget, som støtter disse mennesker med det, de er i gang med? En stor del af det arbejde involverer psykologi, som er det emne, der optager mig mest. Desværre har jeg ikke helt hjertet med i IT-delen lige for tiden. Måske kan jeg få det igen?

Men mit hjerte banker for hestene. Det er der ingen tvivl om. Da jeg begyndte på uddannelsen som hestetræningskonsulent, var det bare en hobby. Noget jeg havde lyst til at vide mere om, men som ikke nødvendigvis skulle føre til at arbejde med heste professionelt. Her kunne jeg kombinere min interesse for og viden om psykologi med de fuldstændig fremragende dyr. Interessen for heste har udvidet mit perspektiv på psykologi til også at omfatte dyr og denne helt særlige konstellation mellem hest og menneske.

Nu hvor jeg har uddannelsen, kunne jeg godt tænke mig at bruge den. At dele ud af det jeg har lært og måske hjælpe andre til nogle af de erkendelser, som jeg har gjort.

Fornuft eller følelse?

The Road Not Taken

Robert Frost1874 – 1963

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I--
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.
Skriv kommentar

