Ciara og Basse… lidt af hvert.

Det er efterhånden længe siden, der har været en opdatering om træningen af Ciara og Basse. Det betyder ikke, at der ikke er sket noget.

Basse: Mine døtre har fået lov at ride Basse. Hun er en ældre dame på 26 og har stået stille det seneste års tid. Hun skal selvfølgelig langsomt i gang. Jeg får ikke trænet så meget med hende, som jeg gerne ville.

IMG_4598Vi har været på nogle ture og hun er blevet redet en lille smule på bane. Mest skridt og en lille smule trav. Min plan er at få hende skridtet godt igennem hver gang. Skal hun trave, synes jeg, at hun skal have skridtet i et godt tempo i en 20 -30 minutter først. En god opvarmning er vigtig. Allerhelst ville jeg gerne lave noget bomtræning og/eller propriotræning nogle gange om ugen, men jeg har desværre ikke redskaberne til det. Håbet er, at turene kan give lidt af det, som hun ellers ville have fået fra bom- og propriotræning, dvs. forskelligt underlagt, ting hun skal træde henover, flere indtryk og påvirkninger både fysisk og mentalt.
IMG_4600Sidste gang lavede vi ikke så meget. Jeg hentede hende fra folden, tog hende med på banen og trænede lidt bakke på signal med masser af godbidder. Min erfaring er, at det er en god ide at træne bakkeøvelsen først, når jeg begynder på positiv forstærkning. Hesten lærer, at den skal bakke væk fra godbidderne for at få dem. På den måde holder den ret hurtigt op med at mase på for at få fat i dem. Da vi var færdige, satte jeg mig ned på jorden og slappede af i solen. Hun snusede mig i håret og undersøgte mig grundigt. Hun synes nok, at det var lidt underligt, at jeg sad der. Men jeg tror faktisk også, at hun synes det var lidt rart. Efter ganske kort tid stillede hun sig ved siden af mig, lukkede øjnene og slappede af. Jeg kunne lige så stille række op og nusse hende på den bløde mule, uden at hun reagerede på det. Det var en dejlig dag.

IMG_4597Da jeg genoptog hesteinteressen for nogle år siden, havde jeg part på en hest, som jeg ikke lavede noget andet med end at ride. Jeg overvejede overhovedet ikke, at man kunne lave andre ting. Jeg tror, at hesten sætter pris på, at vi kan være sammen, uden at forlange noget af hinanden. Bare være tilstede, uden aktiviteter, krav eller noget andet.

Inspirationen til den form for samvær kommer fra andre hestemennesker. Det kan godt være svært for mig bare at være, uden at lave noget som helst. Det er noget, jeg skal lære. På folden står Basse altid lidt længere væk i forhold til de to andre heste. Derfor går jeg ned til hende og sætter mig af og til. Hun kommer helt tæt på mig og står og græsser. Jeg har aldrig set hende stå og nusse med de andre. Muligvis har hun været lidt ekskluderet, fordi Ciara og Cindy er mor og datter. De to har et bånd og da der kun er tre heste, er der ikke en kammerat til Basse. Hun søger kontakten, når jeg kommer derud og sidder   

IMG_4594 IMG_4596

Ciara: Aner ikke længere, hvilken uge vi er i gang med. Lige nu har jeg sat antallet af træningsdage ned. Det har fungeret godt, når hun har haft en eller to fridage imellem.

Det handler om at finde balancen i, hvor ofte vi træner, hvor mange øvelser af gangen og i hvor lang tid. Jeg træner ret mange ting på en gang efterhånden. På en og samme træningsdag kan vi godt løbe igennem: trykøvelser, fjernkontrol, stå-bak-kom, cirkel (+ skifte volte på signal i skridt og trav), ground tying og side pass. Nogle af øvelserne har karakter af repetition og jeg laver dem ikke hver gang. Nogle gange arbejder jeg mere i dybden med enkelte af øvelserne og andre gange tager vi alle de øvelser vi har lært på en gang.

Til eksamen skal hun igennem alle øvelser i et stræk. De fleste af øvelserne er nødt til køre så meget på rutinen, at de ikke tager særlig mange mentale ressourcer. Ciara og jeg bliver helt sikkert ikke klar til, at alle øvelserne kan køre på rutinen. Derfor skal der være mentalt overskud nok hos os begge to til at komme i mål med de øvelser, der ikke sidder fuldstændig i skabet.

Næste gang på uddannelsen handler om pædagogik. Her får de studerende hver en hesteejer og hest, som har behov for noget rådgivning omkring et af de emner uddannelsen dækker over – dvs. adfærd, indlæring, træning, ridning, gymnastisering og meget andet. Vi ved ikke på forhånd, hvad det kan dreje sig om. Vi skal også holde et foredrag.. jeg er rigtig meget nervøs…

Skriv kommentar

