Træning med Cindy, uge 1 + info om Cindy

Nu har jeg trænet et stykke tid med Ciara og tænkte, at jeg ville tage Cindy en tur på banen også.

Cindy er Ciaras føl. Her kommer lidt info om hende:IMG_4197

Alder: 1 år

Race: Connemara

Og så er hun jo bare en skøn lille lækkerbidsken! 🙂

Erfaring: Cindy bliver trukket til og fra folden dagligt. Hun er desuden i færd med at blive trænet til mønstring. Jeg tror, at det er godt, at hun får den daglige menneskelige kontakt. Hun er god til at blive ført – følger tempo og retning nogenlunde og nogenlunde uden at stresse. Hun går på fold sammen med Ciara og Basse. Hun har sikkert masser af erfaring, men jeg kender ikke så mange flere detaljer.

Primær træningsmetode pt.: postiv straf/negativ forstærkning (negativ forstærkning kan ikke forekomme uden positiv straf. Det findes der noget om her). Det er helt basic: hvis hun ikke går i mit tempo, lægger jeg et lille pres ved at hive i træktorvet (positiv straf hedder det på indlæringspsykologisk), i det øjeblik hun enten øger eller sænker hastigheden – alt afhængig af om hun går for stærkt eller for langsomt – slipper jeg presset (negativ forstærkning). Jeg sørger for, at hun holder en passende afstand til mig og arbejder med at stoppe og sætte igang, uden at jeg behøver at tage ret meget i torvet. Jeg bruger ikke positiv forstærkning i form af godbidder med Cindy endnu, men jeg kan godt finde på at klø hende, der hvor heste klør hinanden, når de står og nusser,  da der er undersøgelser, der tyder på, at det virker beroligende.

Jeg har primært trænet om aftenen lige før hun alligevel skulle tages ind fra folden. Det vil ændre sig i fremtiden, da jeg skal starte på arbejde på mandag efter 3 ugers ferie.

Jeg har haft den store fornøjelse at træne med hende 5 dage træk. Den 6. dag har hun haft fri og 7. dag er i morgen, hvor jeg ikke rigtig ved, om jeg kommer til at lege med heste…

dag 1

Vi skulle lære hinanden at kende, så vi gik stille og roligt rundt. Jeg begyndte også at røre hende over det hele. Det var ikke særlig fantastisk, kunne jeg fornemme, da hun snappede ud efter mig. Det var en indikator på, at jeg gik for hurtigt frem og jeg vil derfor tage det mere roligt næste gang. Jeg er ikke interesseret i at skabe stress, når jeg træner med hende.

De 10 minutter vi trænede var rigeligt.

Asta Helene, min 7 årige datter, gik også lidt med hende og Cindy fulgte helt uden problemer.

Eftersom hun jo ikke er særlig erfaren, sammenlignet med Ciara og Surfer, er det ekstra vigtigt at holde øje med hendes humør og stressniveau. Jeg hjælper hende bedst ved at være meget tydelig i mine vejledninger. Hun har ikke brug for forvirring pga. at jeg ikke er tydelig nok. Derudover mener jeg, at det er vigtigt, at jeg er rolig hele tiden. Det kan ikke nytte noget, at jeg hidser mig op og begynder at øge mit pres, hvis hun er irriteret eller stresset. Hvis hesten hidser sig op, gør jeg mit bedste for at forblive rolig og holder blødt fast uden at flå, hive eller rive. Min hensigt er at undlade at eskalere presset og at sørge at min ro forbliver uændret hele tiden samt at huske at bruge negativ forstærkning på de rigtige tidspunkter, så hun så hurtigt som muligt oplever, at hun kan slippe for presset og dermed selv har en form for kontrol over situationen.

Jeg er meget inspireret af Stine Joy Langkilde, som underviste på de kursusgange, der handlede om gymnatisering fra jorden på uddannelsen som Hestevelfærdsrådgiver (eller Hestetræningskonsulent, som den også bliver kaldt nu). Stine er forbilledlig i sin omgang med heste. Jeg så hende bla. arbejde i longe med en hest, der havde en tendens til at stoppe op og lave udfald imod hende. Hun hidsede sig ikke op, men løftede roligt armen med pisken for for at markere “nej, det er ikke en mulighed” overfor hesten, når den vendte front mod hende og gjorde tegn til at gå mod hende. Ingen råben og skrigen eller eskalerede kropsbevægelser. Det accepterede hesten og fortsatte i longen. Det er udfordrende ikke at ændre attitude, når hesten gør det. At holde fast i den samme sindsstemning, uanset hvad der sker. Det kræver, at jeg i høj grad arbejder med mig selv.

IMG_4184Jeg prøver at finde balancen mellem at stille krav men samtidig ikke for mange krav. Hvis hesten ikke gør, som jeg forventer, er der kun én forklaring og det er, at jeg ikke er tydelig nok eller ikke har lært den det godt nok. Det er ikke hestens skyld, når den gør noget, den ikke skal. Når det sker, bør det give anledning til, at jeg spørger mig selv “hvad kan jeg gøre, for at hjælpe hesten til at forstå, hvad det er, jeg ønsker den skal gøre?” eller “hvad er det jeg gør lige nu, der ikke er tilstrækkeligt for at hesten kan imødekomme mine ønsker?”. Det bør ALDRIG give anledning til at lægge skylden over på hesten. Bliver hesten stresset eller frustreret, er jeg gået for hurtigt frem og det skal tages til efterretning.

I praksis betyder det, at fremgangen muligvis foregår langsommere end den kunne, hvis jeg pressede mere på. Men det må tage den tid det tager. Det bliver på hestens præmisser. Jeg har kigget videoer af forskellige hestetrænere, som opnår resultater ret hurtigt, men hesten er tydeligt presset og stresset under processen. Den form for pres har jeg ikke lyst til. Men en form for pres er nødvendig, for at vise hesten, at man gerne vil have den til at gøre noget bestemt. Udfordringen er at finde ud af, hvor meget pres, der er for meget. Det er der nok delte meninger om. Jeg vil finde mine egne grænser i samarbejde med den enkelte hest.

IMG_4182

Dag 2

I dag var hun lidt mere oppe på mærkerne og nervøst anlagt i forhold til sidste gang. Hun var ekstra opmærksom, da hun skulle gå forbi en stor plade, der lå på jorden. Hun fik lov at snuse til den og gik derpå lidt hurtigt forbi. Man kunne tydeligt se, at hun på den ene side var i alarmberedskab, men at hun samtidig var nysgerrig. Den nysgerrighed og udforskende adfærd vil jeg ikke tage fra hende. Det er hendes naturlige reaktion at undersøge ukendte ting for at finde ud af, om det er noget, hun skal være bange for. Jeg vil ikke slukke den nysgerrighed – den kan komme hesten til gavn senere – derfor fik hun lov til at undersøge den potentielt meget farlige plade.

Dag 3

Vi gik et par runder, da jeg trak hende ind fra folden. Igen var hun urolig. Det startede helt ude fra folden, hvor jeg stoppede flere gange for at få hende til at sætte farten lidt ned.

IMG_4181

Dag 4

Jeg har besluttet at arbejde mere med at lære hende at følge og blive ført. Hendes ejer er ved at træne mønstring, så jeg tænker, at hun har rigeligt med udfordringer. Når hun starter og stopper, følger med i tempo og retning samt holder en passende afstand til mig hele tiden, kan vi gå videre med noget andet. Det at blive ført er en grundøvelse for hesten. En hest der ikke har lært det ordentligt, kan blive svær at håndtere i andre sammenhænge, f.eks. læsning i trailer, ridning, almindelig håndtering osv. Derfor mener jeg, at det er vigtigt at arbejde med. Andre øvelser, der gerne skulle trænes grundigt er f.eks.: vige for pres til siderne og bagud, almindelig håndtering – som f.eks. at hesten kan røres overalt på kroppen, stå stille på staldgangen, løfter hove når den bliver bedt om det osv.

Hvis det bliver for kedeligt, kan vi evt. lege med bold eller noget lignende. Eller vi kan bare være sammen uden at lave noget overhovedet. Det skal der også være plads til.

Dag 5

Hun gik rigtig pænt igen. Lige som den første dag. Jeg kunne give lidt mere line. Vi gik et par omgange i begge retninger, uden nogen andre krav end at hun bare skulle gå. Jeg ændrede ikke så meget tempo eller lavede start/stop undervejs.

Dag 6 – fri

Dag 7 – ?

3 thoughts on “Træning med Cindy, uge 1 + info om Cindy

Skriv kommentar

