Mere om sadler

Sadler er et vigtigt emne. Hvis sadlen ikke passer til hesten, kan den ikke udføre det jeg beder den om på ridebanen, enten fordi sadlen begrænser dens bevægelse eller fordi det gør ondt. Det er værd at huske:

  • at en hest kan mærke en flue på ryggen.
  • jeg vejer 72 kg når jeg sidder stille. Det er ret meget mere end en flue…
  • når jeg bevæger mig op og ned, påvirker jeg hesten med 3 gange min egen vægt. Jeg tør næsten ikke tænke på, hvor stort et tryk det er.
  • lagt sammen med at hesten er en slags hængebro, der ikke er konstrueret til vægt på ryggen, så er det ikke svært at forestille sig, hvor stor skade jeg kan gøre på hesten med en sadel, der ikke passer og hvor ondt det kan gøre, hvis sadlen presser uens og på de forkerte steder.

Vi så på kurset, hvordan forskellige sadler påvirkede en hest i bevægelse. Det var en øjenåbner. Men det kan være svært at vide, hvordan man undersøger om den sadel, man bruger passer eller at finde ud af, hvilken type sadel man skal købe, hvis den skal skiftes ud. En af de søde medkursister fandt nogle videoer, som jeg synes er gode:

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 1 – Balance – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 2 – Wither Clearance – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 3 – Gullet Channel Width – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 4 – Full Panel Contact – by Schleese Saddlery

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 5 – Billet Alignment – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 6 – Saddle Length – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 7 – saddle Straightness – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 8 – Saddle Tree Angle – by Schleese Saddlery Service

Saddle Fitting in 9 Steps – Step 9 – Saddle Tree Width – by Schleese Saddlery Service

I videoerne vises sadlen kun på en hest, der står stille. Hvis jeg skulle have en sadelmager ud, ville jeg sikre mig, at hun kiggede på hesten i bevægelse med en rytter på. Videoerne kan kun være vejledende. Man skal være forsigtig med bare at løbe igennem en tjekliste og tro, at så er alt i den skønneste orden. Det kan ikke erstatte en fagperson med en lang uddannelse og erfaring. Der findes mange flere videoer fra Schleese Saddlery Service. Hvis man har en konto på YouTube kan man abonnere på deres videoer.

Sadelmageren anbefalede denne bog (Den kan købes på saxo.com). Det bliver den næste bog jeg køber. Den findes også i en Western sadel version, der hedder The Western horse’s Pain-Free Back and Saddle-Fit Book:

TheHorsesPainFreeBackJoyce Harman (2004): The Horse’s Pain-Free Back and Saddle-Fit Book. Ensure Soundness And Comfort With Back Analysis and Correct Use of Saddles And Pads.

Det kan ikke nytte at navigere i sadeljunglen alene efter f.eks. mærke. De kendte dyre mærker er bygget op på forskellige måder – f.eks. er bommene inde i sadlen, bygget af forskelligt materiale. Der er ingen garanti for, at en sadel passer min hest bedre bare fordi, der står Passier, Wintec eller noget lignende på den.

Derudover kan ikke alle problemer fikses med en god sadel. Måske kan der nogle gange være behov for, at hesten bliver trænet i en periode uden rytter for at opbygge muskler til at bære rytteren, få balance, blive løsgjort, rette skævheder osv.

Skriv kommentar

