Nye træningseventyr

I sidste uge glædede jeg mig som et lille barn juleaften. Jeg havde nemlig fået lov at træne med 3 skønne connemara ponyer på en gård lige i nærheden af min bopæl og i sidste uge skulle jeg mødes med ejeren og mulerne for første gang.

Det har været svært at finde tid til at lave jordtræning med Surfer. Derfor besluttede jeg at lave et opslag på en lokal Facebookside, hvor jeg forklarede lidt om mig selv og spurgte, om der var nogen, der kunne have lyst til, at jeg kom og hyggetrænede med deres heste. Selvfølgelig forklarede jeg også, hvad det var, jeg kunne tænke mig at lave med hesten. Og så krydsede jeg fingre og ventede. Var spændt på, om der var nogle, der ville svare. Og der var en der svarede!

Hvor er det dejligt, at der findes mennesker, som er åbne og nysgerrige og kan finde på at lade fremmede mennesker komme i deres hjem og låne deres heste. Hvis ikke der var det, havde jeg nok haft problemer med at få øvet mig på de øvelser, jeg skal demonstrere til eksamen senere på året.

Det er primært den ene af ponyerne jeg kommer til at arbejde med, men jeg håber også at få tid til at lege lidt med de to andre. Som udgangspunkt vil jeg træne 3-4 gange om ugen. Ud over at træne øvelserne til eksamen (lidt om uddannelsen her), vil jeg også arbejde med ligeudretning i longe. Jeg har været der tre gange nu og har lagt en plan for de øvelser jeg vil begynde med: stå-bak-kom på signal og omgængelighed.

Ejeren er åben overfor forskellige indlæringsteknikker, som f.eks. klikkertræning. Jeg håber, at noget af det jeg gør, kan give inspiration til ejeren, som selv er interesseret i bl.a. horsemanship. Man kan godt sige, at der er visse ligheder mellem nogen former for horsemanship og det jeg laver.

Hvorfor leger jeg ikke bare med Surfer? Det ville jeg også rigtig gerne, men når jeg kører ud til ham er det primært for at få ham motioneret. Det tager mindst 2,5 timer at komme derud og ride og komme hjem igen. Det giver ikke rigtig mulighed for også at jordtræne i samme omgang (jeg har jo også en familie!). Det er noget nemmere at køre 5 minutter ud til ponyerne, træne i 15 – 20 minutter og hjem igen. Det tager ikke engang en time, hvis jeg nøjes med en pony.

Det er spændende og sjovt at lære nye heste at kende. Jeg glæder mig til hele forløbet. 🙂

Skriv kommentar

