Kære Cykelrytter

I weekenden var jeg med min mand ude og hente hans nye mountain bike. Hans forventning og entusiasme var mindst lige så stor som min er, når det kommer til hesten. Derfor kom jeg til at tænke på, at ryttere og cyklister må have en del ting til fælles.

  • IMG_3836Eksempelvis tror jeg, at vi deler en fælles kærlighed til naturen og til det at komme ud i skoven, på engen, markvejen eller landevejen m.m. – og gerne i fællesskab med andre. Jeg forestiller mig, at vi begge sidder og tripper utålmodigt, når vinteren har været alt for lang og foråret så småt melder sin ankomst. Det betyder nemlig at vi kan støve (jern)hesten af og komme ud i en del mere udendørsaktivitet.
  • (Jern)hesten bliver passet og plejet, måske bliver der købt nyt udstyr. Vi kan nok begge bruge timevis på at surfe udstyr på nettet.
  • Åbenbart lærer vi (at holde af?) at gå i utrolig stramt tøj. For dit vedkommende er der en del spandex involveret og for mit stramme bukser med en belægning af læder på indersiden af lårene – men de sidder nok nogenlunde lige stramt!
  • Vi pynter selvfølgelig de i forvejen meget lækre outfits med hjelm og handsker. Jeg har lidt ekstra sikkerhedsudstyr, da jeg også iklæder mig en meget trendy sikkerhedsvest, som skal passe på mine ribben, hvis uheldet skulle være ude. Sådan en kunne også være god for dig, men jeg tror desværre, at den ville forringe din præstation betydeligt: Så vent lige med at købe sådan en, før de er lavet super letvægts-agtige.
  • Vi sidder begge to på sadler, min er bare noget større end din.
  • Vi er nok også fælles om at have godt ondt i bagdelen efter en skovtur.
  • Jeg synes din kopholder er ret smart og spekulerer lidt over, om jeg kan få installeret sådan en et eller andet sted på hesten og om den kan rumme en latte? Til gengæld har jeg ikke brug for en pumpe.
  • Sidst og vigtigst: mon ikke at vi begge ønsker at vende uskadte hjem fra vores tur?

Min bøn lyder som følger:

Skal vi ikke holde øje med hinanden og måske endda hilse, når vi møder hinanden ude i skoven? Ligesom motorcyklister hilser på andre motorcyklister de ikke kender, ene og alene fordi de har deres kærlighed til motorcykler tilIMG_3734fælles.

Min saddel er monteret på et flere 100 kg tungt dyr med en hjerne på størrelse med en valnød. Hesten er et meget lærerigt og venligt dyr, men den er samtidig et byttedyr, der er programmeret til at være opmærksom og flygte, hvis der er noget, der gør den bange. Selv meget erfarne heste kan blive forskrækkede og reagere instinktivt ved at løbe, hoppe, stejle eller på andre måder forsøge at komme væk og i de værste tilfælde kan rytteren ikke gøre ret meget. Der er selvfølgelig store individuelle forskelle på både hestene og deres ryttere, men det kan du jo ikke se, når du kommer cyklende.

Nogle af de heste jeg kender, er stort set ligeglade med traktorer, lastbiler, knallerter osv. MEN cyklister og fodgængere kan, set fra hestens synspunkt, være mega-farlige og hesten kan have en nærdødsoplevelse, når der kommer en cyklist listende (med 120 km i timen). Det er nok mest fordi, hesten ikke opdager de listende trafikkanter, hvis de overhaler bagfra eller hopper ud fra en sidevej eller busk.

Måske vil du hjælpe os ryttere med at komme sikkert hjem til vores, børn, ægtefæller, forældre, søskende…? Jeg vil fortælle dig, hvad du kan gøre:

Når du er på tur i de få skove, hvor det stadig er tilladt for heste og ryttere at færdes, vil det være en stor hjælp, hvis du gør opmærksom på dig selv i god tid, når du ser en rytter. Det kan du f.eks. gøre ved at råbe “der kommer cykel” eller noget i den stil, når du er på god afstand. Sådan at du er sikker på, at hesten og rytteren har hørt det. Måske er du endda så sød, at du råber det et par gange, efterhånden som du nærmer dig.

Du må også meget gerne køre lidt forsigtigt forbi. Jeg ved godt, at det sætter en lille stopper for dit flow, men rytteren vil være dig meget taknemmelig.

En sidste ting, du kan gøre, er lige at kigge dig over skulderen, når du er kommet forbi. Bare lige for at se, om rytteren stadig sidder på hesten og om det ser ud til at der er ro på. Så håber jeg, at rytteren lige giver dig et vink om, at han eller hun er ok + et stort ‘tak’ … Hvis rytteren ligger på jorden, håber jeg selvfølgelig, at du vil overveje at vende om og hjælpe..

Jeg er ikke sikker på, hvad jeg kan gøre for dig til gengæld. Men det kan du måske fortælle mig?

På forhånd mange tak, god weekend og skøn sommer!

– Kristin

Skriv kommentar

