Status over 2014 #1- højdepunkter på gården

Nu hvor jeg har lidt tid til at være eftertænksom, må jeg hellere samle op på det, der foregik på hestefronten i 2014. Der er sket så meget, at jeg er nødt til at splitte det op i et par opslag her på bloggen. Foruden samværet med flere forskellige heste på gården og en masse gode oplevelser med Surfer, er jeg så heldig, at jeg har fået mulighed for at synke helt ned i viden om heste. Jeg har været på kursus om heste og fortsætter til et godt stykke ind i 2015. Den udvikling, der er sket i løbet af året, er mest sket inde i mit hoved og har haft indflydelse på min opfattelse af heste og alt hvad jeg gør med dem.

Men først et par af højdepunkterne fra gården.

Ny part

King
King

Det blev året, hvor jeg måtte sige farvel til min part på King. Den gamle bandit, som er så stor en personlighed, at nogen enten ikke kan lide ham, mens andre ikke kan andet end at elske ham. Jeg hører til den sidste kategori. Han har nu fået en ny god part, som kan tage sig godt af ham. Han fortjener alt det bedste.

I sommers kom en ny hest til gården. En ung oldenborger hoppe, som det var meningen, at jeg skulle have part på. Jeg fik fornøjelsen af hende i en måneds tid. Hun var virkelig sød, men nok en lidt for stor udfordring til mig. Hun var kun på prøve og blev sendt tilbage til ejeren.

Og så dukkede Surfer op. Efter at have knyttet mig lidt til oldenborgeren, var jeg ikke helt klar til at skulle forholde mig til en ny firbenet, men det er jeg virkelig glad for, at jeg gjorde. Han er min (nå, ja han er jo ikke ligefrem min, men alligevel lidt) nussegøj og jeg er meget taknemmelig over, at han er kommet til gården og at jeg får lov at ride ham og være sammen med ham. Han er stor, stærk, rar og smuk og jeg sætter meget pris på ham. Han var ikke i særlig god form, da han kom til gården og vi har arbejdet på, at få nogle muskler og kondition på ham. Han var også en lille smule ‘slukket’. Sådan husker jeg det i hvert fald, men det var før jeg lærte en hel masse om hestes adfærd, så mit perspektiv var lidt anderledes på det tidspunkt – det kommer der noget om i næste opslag. Nu trives han og det tillader jeg mig, at tage lidt af æren for, selvom jeg ikke er den eneste, der har arbejdet på sagen :-).

Surfer og jeg der hilser på dommeren - næsten uden at grine.
Surfer og jeg hilser på dommeren og lykkes ikke rigtig med at ligne nogle, der ved hvad de laver 🙂

Hest og rytter dag

Det var også året, hvor jeg deltog i mit første stævne. Ejeren af alle hestene havde stablet det på benene for de ryttere, der kommer på gården. Hun havde skruet et dressur- og springprogram sammen, som vi alle sammen øvede os på i tiden op til. Jeg deltog selvfølgelig kun i dressur på Surfer og en bomklasse (tror jeg det hedder) på Farinelli. Jeg går ikke op i stævner overhovedet og har hidtil afvist at deltage i den slags, men jeg deltog gerne i dette arrangement. Det var sjovt at være med til. Min 6 årige datter skulle også være med og derfor endte det med, at hele familien var på gården hele dagen for at gøre heste klar og hjælpe med alt det praktiske. Jeg havde selvfølgelig intet udstyr i form af f.eks. hvide bukser eller noget andet fancy og hestene blev pyntet i vilde farver, som nok ikke havde været gået til et rigtigt stævne. Men vi så så godt ud, som vi kunne og jeg min første roset!

Juleridning

Imellem jul og nytår er der endnu et arrangement. Jeg er ikke helt klar over, hvad det går ud på, udover at vi alle skal ride samtidig og den der rider forrest råber til de andre, hvad vi skal lave. Det bliver sikkert også spændende :-).

Skriv kommentar

