Bakke på signal med Surfer #1 – begyndervanskeligheder

Sidst skrev jeg om mine planer om at lære Surfer at bakke på et håndsignal. Jeg analyserede situationen og opsatte nogle ønsker og kriterier for træningen og målet med træningen.

Nu har vi trænet den første gang og det gik helt som forventet… jeg kagede rundt i det og havde fornemmelsen af, at det da aldrig bliver til noget, der ligner noget fornuftigt. Men jeg fortvivler ikke lige med det samme, for jeg havde samme fornemmelse, da jeg begyndte sidste træningsforløb.

Vi står overfor hinanden i ridehuset. Der er ingen andre til stede, så der er fuldstændig ro. Han har forstået, da vi trænede ren operant betingning, at han får klik + godbid, når han bakker. Situationen er altså, at han bakker fra den ene ende af ridehuset til den anden 2-4 skridt af gangen. Så stopper han som regel op i et kort stykke tid alt afhængig af, hvor meget han skal tygge af munden.

Jeg skal vise signalet mens hans bakker – altså ikke før han begynder og heller ikke efter. Klikket skal falde et splitsekund efter signalet, men stadig mens han udfører handlingen og godbidden skal helst falde lige når han stopper.

Mine problemer opstår som forudset i timingen. Jeg kan ikke vide:

  • hvornår han bakker
  • hvor mange skridt han tager
  • hvornår han stopper

Derudover har jeg problemer med signalet. Mit signal er at stå med hånden i vejret og vifte pegefingeren fra side til side. Men skal jeg stå med armen i vejret hele tiden? Eller skal jeg tage armen ned og op hver gang? Uanset hvad jeg gør, vil det helt sikkert blive en del af signalet og det vil grebet i lommen efter næste godbid nok også 😦 . Det tager forresten også tid at tage armen op og ned hver gang, så jeg ved ikke, om jeg kan nå at give signalet på det rigtige tidspunkt. Denne gang prøvede jeg lidt af det hele og det fungerer jo nok ikke.

Jeg tror faktisk, at han har forstået lidt, men jeg er ikke sikker på, hvad det er han forstår. Hvor mange gange skal der mon til, før jeg kan være nogenlunde sikker på, at han har skabt en forbindelse mellem signalet og adfærden? Jeg vil rigtig gerne videre til næste trin: at jeg kan begynde at give signalet før han bakker. Så føler jeg, at jeg har lidt mere kontrol over sagerne.

Der er ikke andet at gøre end at prøve mig frem og holde mig til to af reglerne indenfor shaping:

  • Hvis en shaping proces ikke giver fremskridt, prøv en anden
  • Hvis en indlært adfærd bryder sammen – start forfra
Skriv kommentar

