Træning af Surfer #4 – Ren operant betingning, SUCCES :-)

Jep, der er ingen tvivl. Han har lært at bakke vha. ren operant betingning (der findes en kort definition på det her) og jeg har hermed lavet mine lektier til kursusgangen på adfærd og indlæringskurset.

Det er jo ikke rocket science det her – i hvert fald ikke på det niveau jeg er på pt. Alligevel har der været 100 ting, jeg har været i tvivl om henad vejen, sådan som det altid er, når man begynder på noget helt nyt.

Her er 4 videoer, der er fuldstændig begivenhedsløse, medmindre man er indlæringsnørd! Det er resultatet af vores læringsproces. Det er lidt ærgerligt, at jeg ikke optog flere gange gennem processen, så man kunne se udviklingen. Det vil jeg gøre fremover, hvis jeg har mulighed..

Info om Surfer

Alder: 17
Race: Dansk Varmblod (så vidt vides bla. Trakhener)
Tidligere erfaring: Kendes ikke. Ved f.eks. ikke, om han har prøvet klikkertræning før.
Tid på hele processen: ca. 2-2,5 time henover 8-9 dage (inkl. betingning af klikker)

Træningsforløb/plan

  1. Betingning af klikker
  2. Bakke vha. ren operant betingning
  3. Bakke på signal – er ikke indlært endnu. Er altså trin i træningsprocessen

1. Betingning af klikker

Foretaget henover nogle dage. Først på staldgangen og derpå i ridehus. Han har nok forstået det hurtigere end jeg har kunne se det.
Proceduren var helt efter bogen:

  • Stå foran hesten
    klik med klikkeren og giv hurtigt en godbid x antal gange, indtil han han begynder at associere klikker med godbid (det har taget 25+ gange at betinge klikkeren).

2. Bakke vha. ren operant betingning

Procedure:

  • Klik på alle bevægelser – men ikke på samme bevægelse mere end 3 gange i træk. Hensigten er, at han skal finde ud af, at han får noget for at gøre noget og at han dermed begynder at tilbyde adfærd.
  • Når ovenstående er indlært, skift til kun at klikke på bevægelser bagud.

Det var lidt en udfordring til at begynde med. Han stod helt oppe i lommen på mig og skubbede til mig, for der var godbidderne jo. Det blev hurtigt irriterende, så jeg besluttede at stoppe med at klikke for tiggeadfærd, dvs. når han skubbede mig med hovedet eller forsøgte at gå ind i mig el. lign. Denne type adfærd blev ignoreret og fik ingen forstærkning.

I begyndelsen bevægede han næsten udelukkende hovedet for at puffe til mig. Derfor begyndte jeg at forstærke selv de mindste bevægelser med hovene. Efterhånden blev benbevægelser gradvis større, dog mest frem imod mig. Når han var kommet for tæt på mig, bevægede han sig automatisk bagud, for at få lidt mere passende afstand til godbidderne og det gav mig mulighed for at forstærke bagudbevægelser. Det var dog ret små bevægelser til at begynde med.

Efter et stykke tid blev bevægelser bagud større. Så vi gik to skridt frem og to små tilbage i et stykke tid. Der gik dog ikke længe, før han forstod, at han ikke fik noget for bevægelser forud, så bevægelser bagud blev større og fremad mindre, men dog stadig kun et par skridt i begge retninger.

Gradvist tog han større og flere skridt bagud og der blev mere og mere afstand imellem os. Jeg forsøgte at blive stående på min plads så længe som muligt for at få så stor afstand imellem os som muligt og dermed begrænse sandsynligheden for, at han bevægede sig bagud fordi jeg rykkede med.

Resultatet er et rimelig godt flow. Han bevæger sig næsten ikke fremad mere. Jeg kan få forholdsvis stor afstand mellem os. Jeg er dog nødt til at følge med en gang imellem for at kunne give ham godbidderne.

Overvejelser om forløb

Jeg overvejer, hvor meget ren operant betingning, der reelt har været tale om. Han har ikke tilbudt mange typer adfærd. Mest bevægelser frem og tilbage. Som sagt opstod bevægelsen bagud til at begynde med kun for at få en mere passende afstand til mig. Så det kan diskuteres, hvorvidt det var at “tilbyde” en ny form for adfærd eller om det blot var et spørgsmål om, at han kom til at stå lidt for tæt på.

Jeg har været heldig. Der har været masser af udfordringer for mig læringsmæssigt, men det har jo gået glidende. Måske har det været lidt for nemt i forhold til de udfordringer andre kan opleve i sådan en proces.

3. Bakke på signal – næste skridt

Nu er det tid til at begyndte at koble et signal på. Jeg har følgende tanker om den proces:

  • Jeg vil gerne prøve med et håndsignal. Hvordan det præcist skal se ud, har jeg ikke besluttet endnu.
  • Signalet skal være 100% indlært.
    • Dvs. Han skal kun bakke, når han ser signalet. Han skal ikke begynde at bakke helt uopfordret for at se, om han kan få godbid.
    • Han skal bakke KUN på det signal. Andre ligende signaltyper skal han ignorere.
    • Han skal bakke enten til jeg holder op med at give signalet eller til jeg giver et stopsignal. Det har jeg heller ikke besluttet endnu. Den sidste mulighed kræver, at jeg arbejder med indlæring af stopsignal.

Min plan er at lave en beskrivelse af mine kriterier for hvert trin i denne shaping-procedure. Næste del af processen er ikke ren operant betingning, men typer af shaping og stimuluskontrol.

Her er hvad jeg har lært

  • Godbidder skal være i ret små stykker
  • Klikkeren ER virkelig et godt redskab, der giver mulighed for meget præcis og entydig information til hesten om, hvad den gør rigtigt.
  • Heste er meget lærenemme. Skønne Surfer er i hvert fald ikke tabt bag en vogn.
  • Det er sjovt at lave ren operant betingning
  • Selvom det ser håbløst ud på nogle tidspunkter, skal man ikke give op. Ting tager tid i denne forbindelse.
  • Fremgang kan ske helt umærkeligt og gradvist.
Skriv kommentar

