Træning af Surfer #2 – ren operant betingning, små fremskridt

Hensigten er, at få ham til at gå baglæns vha. ren operant betingning. Jeg har betinget klikkeren og er begyndt at forstærke bevægelser i alle retninger. Programmet for træningen findes her: Træning af Surfer #1

Jeg har trænet 3 gange siden sidst.

  • Træningstid: 10-15 min pr gang
  • Godbidder: 3-4 gulerødder i ret små stykker
  • Andre kommentarer: Han bliver altid enten longeret eller redet enten før eller efter træningen

Den første dag foregik på ridebanen. Selvom der er ret åbent og en anden hest blev longeret samtidig, kunne han alligevel godt koncentrere sig. Sådan da…

Til gengæld var jeg ret distraheret.

Jeg havde en pose med gulerødder i hver lomme. Kunne ikke have alle gulerødder i en lomme. De lå en en pose, for at min lomme ikke skulle blive helt fedtet, men det var simpelthen noget rod. Kunne ikke rigtig få fat i gulerødderne og da han var ret hurtigt til at gøre noget, der skulle klikkes for, kom jeg hele tiden for sent med godbidden og blev en anelse irriteret over det..

Næste indkøb er en taske til godbidder! Dem findes der heldigvis mange af 🙂 Især på sider relateret til hundetræning.

Jeg besluttede ikke at klikke for bevægelser med hovedet og bevægelser hen imod mig. Til sidst forstod han, at det var, når han flyttede foden, at han fik en godbid, men vi er slet ikke klar til at begynde at klikke for bevægelser bagud, for den vej bevæger han sig ikke endnu. Mest til siderne og frem selvfølgelig.

Den anden dag (aften var det faktisk) trænede vi i ridehuset. Jeg rodede atter med de ski… godbidder og jeg endte med at være ligeglad og hælde godbidderne direkte i lommen. Så må lommerne blive fedtede, det er der jo ikke noget at gøre ved.

Surfer havde alverdens tid. Ved ren operant betingning skal man vente på, at adfærden opstår af sig selv og forstærke den, når den gør. Jeg er har lumsk mistanke om, at underviseren på mit kursus har stillet os den opgave for at teste vores tålmodighed.

Der stod jeg med en hest, der havde travlt med at holde øje med usynlige ting i forskellige hjørner af ridehuset. Der var MEGET langt imellem, han gjorde noget, som jeg kunne kvittere for med en godbid og da han endelig begyndte at lege med, var jeg næsten løbet tør for godbidder (som i øvrigt er gulerødder, i stykker der bliver mindre pr gang, for ellers ender han med at æde for meget).

Og så havde han travlt med at gå frem mod mig hele tiden.. hvordan hulen skal det nogensinde lykkes af få den hest til at gå baglæns, når jeg står der og lugter af gulerod??!?!? Nå men han gik da baglæns et par gange. Mest fordi han kom så tæt på mig, at han følte, han måtte rykke lidt tilbage for bedre at kunne puffe til mig og min lomme med gulerødder.

Så nogen success er det næppe indtil videre og jeg begynder at tvivle på, at jeg får det til at ske inden næste kursusgang! Der er i dag 6 dage, til jeg gerne skulle kunne vise en video af Surfer og mig i baglæns “fri dressur” til de andre kursister på holdet!

Den tredie dag var i dag

Jeg startede med at ride, så jeg var lidt spændt på, om han ville have energi i overskud bagefter. Det havde han 🙂

Vi trænede koncentreret i 10 minutter.

I dag var der lidt mere fremskridt både for mig og for ham.

  • Jeg er blevet meget mere præcis i min timing og har fået styr på godbidderne i lommerne.
  • Jeg er også blevet mere sikker i, hvad jeg klikker på. Det kan godt være, at min beslutning om kun at klikke, når han bevæger fødderne ikke er helt optimal. Måske burde jeg have klikket for mindre bevægelser med hovedet f.eks? Men det er den beslutning jeg arbejder efter og det gør mig mindre usikker og dermed mere tydelig i min kommunikation med klikkeren.

Det kan mærkes på hans reaktioner. Denne gang var der et mønster i bevægelserne. Han bevægede sig sådan ca. to skridt frem og to tilbage hele tiden og han havde ikke travlt med at holde øje med noget som helst andet. Han flyttede fødderne mere fra start til slut, end han har gjort tidligere..

Jeg var lidt skeptisk overfor klikkeren, da jeg startede det her forløb. Det er jeg ikke længere. Klikkeren gør mig i stand til at kvittere øjeblikkeligt, mens han udfører handlingen og det gør den til et utrolig effektivt redskab. Et ord ville ikke have været lige så effektivt, da det tager tid at udtale og der er risiko for at betoningen vil være lidt forskellig fra gang til gang. Desuden ville der være tidspunkter, hvor jeg dårligt ville kunne nå af afslutte ordet, før han var færdige med handlingen og igang med en ny – hvis jeg nu f.eks. sagde “dygtig” eller “rigtig” (man skal helst bruge to-stavelsesord).

Selvom det ikke er de store bevægelser han har gang i, så spekulerer jeg over, om han mon er ved at være klar til, at jeg kun klikker, når han bevæger sig bagud? Tror lige, at jeg tager en dag til på nuværende skema.

Skriv kommentar

