Træning af Surfer #1 – Introduktion af klikker – de første små skridt

Jeg er som sagt begyndt på kursus i hesteadfærd og indlæring. Jeg skrev om det tidligere her. Jeg vil skamrose kurset en anden gang, for det er VIRKELIG et kursus, der fortjener den største ros. Men nu skal det handle om træning og indlæring.

Sidste gang på kurset var første gang om indlæring. Vi lærte om nogle klassiske indlæringspricipper og fik en opgave for. Den lyder:

– At jeg skal træne min hest til at bakke ved hjælp af ren operant betingning.

Først lidt terminologi: Ren operant betingning kaldes også fri operant betingning, frishaping eller scanning og er en måde, hvorpå vi kan få adfærd til at opstå. Til forskel fra operant betingning på ledende signal prøver vi ikke at lokke adfærden frem i ren operant betingning. Vi venter simpelthen på, at adfærden opstår af sig selv og når den gør, forstærker vi den ved at give en godbid eller gøre noget andet, som hesten opfatter som behageligt. Godbidden kalder vi en positiv forstærker. Processen kaldes positiv forstærkning og drejer sig kort sagt om at øge sandsynligheden for at en bestemt adfærd vil opstå igen. Dvs. hver gang vi giver en godbid for den adfærd vi godt kan lide, øger vi hyppigheden af adfærden, da hesten vil gøre det igen, for at få en godbid.

Jeg har aldrig prøvet at træne på den her måde før og er jeg ret spændt og da al ny begyndelse er svær og man ofte senere glemmer, hvad der var svært til at begynde med, vil jeg forsøge at notere mine helt spæde erfaringer. Jeg har ikke besluttet, om jeg vil anvende de teoretiske begreber eller om jeg vil bruge almindeligt dansk, så det bliver nemmere at forstå. Denne gang bruger jeg “almindeligt dansk”, så kan det altid blive mere kompliceret i senere indlæg.

Planlægning

Jeg har besluttet at introducere en klikker. Det behøvede jeg ikke, men underviseren anbefalede, at jeg prøvede det.
Min plan er som følger:

  1. Introduktion af klikker (klassisk betingning – den tager vi en anden gang)
    • Hensigten er, at han mentalt skal koble klikkeren sammen med godbidden. Han skal begynde at forvente en godbid, når han hører kliklyden. Jeg klikker og giver ham hurtigt en godbid. Dette gentages X antal gange, indtil han har forstået sammenhængen, vi er løbet tør for tid eller godbidder eller han har mistet interesseren. Jeg vil helst ikke træne mere end 15 minutter af gangen, da det kan være udfordrende for ham. Typen af godbid vil variere (gulerod, æble eller andet, som han godt kan lide)
  2. Få Surfer til at tilbyde adfærd (ren operant betingning)
    • Dette gøres ved at klikke på al adfærd (men ikke mere end tre gange i træk på den samme adfærd). Han skal helst begynde at tilbyde forskellige bevægelser for at få mig til at klikke. Hvorfor gør jeg det? Bl.a. for at skærpe hans opmærksomhed og gøre ham aktiv i processen. Han skal forstå, at jeg klikker uanset, hvad han gør og forhåbentlig begynder han at gøre alt muligt.
    • Næste skridt i denne del af træningen er at holde op med at klikke ved al adfærd, men kun klikke, når han går baglæns.
  3. knyt et håndsignal til, sådan at han bakker, når han ser signalet (dette er vist ikke en del af opgaven).
    • Her introduceres mit håndsignal.
    • Denne del af processen skal jeg have læst op på og er faktisk ikke en del af opgaven..

Særlige betingelser:

Surfer skal holdes i gang fysisk. Derfor er jeg nødt til at kombinere min træning fra jorden med longering eller ridningen enten før og efter. Det stiller nogle krav eller begrænsninger. Hvis jeg vælger at ride først, bruger han en del af sin energi på det og det er måske ikke sikkert, at han er så opmærksom og klar til at lære. Hvis jeg bytter om og rider efter, opstår selvfølgelig det modsatte problem: han har brugt en del af energien på læring og jeg vil derfor ikke kunne forlange det samme af ham fysisk, som jeg plejer.

Introduktion af klikker

Jeg har arbejdet på at få ham til at forstå klikkeren. Dvs. jeg har klikket og givet  ham en godbid lige med det samme efter klikket. Der har været mange ting, jeg har været i tvivl om. F.eks. hvordan jeg ville kunne se, når han havde fattet sammenhængen mellem klik og godbid? Hvor mange klik og godbidder der skulle til? Hvor det bedste sted at øve sig var? osv..

Jeg har gjort det henover et par dage. Jeg startede i stalden, men rykkede i går ud i ridehuset, så vi havde bedre plads og jeg kunne gå videre til punkt 2. i min plan, hvis han skulle være parat.

Efter nogle klik og efterfølgende godbid, tøvede jeg lidt (et sekund eller to) med at give ham godbidden for, at jeg kunne nå at se, om han reagerede på klikket. Det synes jeg, at det så ud til! Klikkeren burde være introduceret 🙂

Ren operant betingning

Der opstod lynhurtigt et par udfordringer:

  • Til at begynde med bevægede han sig kun fremad, nemlig efter mig og min lomme med godbidder. Det blev noget rod, hvor han stod og puffede mig med mulen og fulgte med, når jeg bevægede mig væk. Så jeg var nødt til at skubbe ham tilbage og undlade at give ham godbidder for alle bevægelser hen imod mig, for at få ham til at holde op med det.
  • Jeg blev i tvivl om, hvorvidt jeg skulle klikke for alle bevægelser eller kun når han bevægede hele kroppen. Skulle jeg også klikke ved små hovedbevægelser?

Det giver mig lidt at arbejde med i stalden i dag OG en del spørgsmål til mine undervisere 🙂 Planen er at træne næsten hver dag de næste 2 uger. Jeg har haft lidt berøringsangst og tøvet med at komme i gang. En ting er at læse teorien, det er noget helt andet at arbejde med det i praksis. Ved ikke, hvad jeg har været bekymret for? Men nu er jeg nødt til at tage mig sammen. Det er meningen, at vi skal have en video med resultatet med på kurset næste gang.

One thought on “Træning af Surfer #1 – Introduktion af klikker – de første små skridt

Skriv kommentar

