To konger mødes

IMG_1474
King. 28 år (ca). På dejlig aftentur…

I aften kommer King hjem efter at have været selskabshest et andet sted hele sommeren. King er en 28? 29? årig, vallak som vi besluttede at pensionere fra almindelig ridning i år, da han ikke rigtig kan holde til det mere. Og så er han jo min første part, min ven og min læremester. Alt hvad jeg ved om heste, har jeg lært sammen med ham.

King er lidt af en personlighed. Han er venlig men reserveret. Det har taget mig mindst et år at komme ind på livet af ham. Selv efter 2 år kan jeg stadig ikke få lov at nusse ham i hovedet. Han har sine personlige grænser for nærhed. Han er på en hel masse områder eksemplarisk. F.eks. på staldgangen, hvor jeg aldrig har haft problemer af nogen art. Til gengæld kan han godt “drille” indimellem. Vi har eksempelvis i perioder haft kampe, hvor han hele tiden har rykket sig, når jeg skulle op (man siger, at heste ikke kan drille, men det har godt nok føltes sådan :o) ). Jeg har hørt, at han var lidt af en bandit, da han var yngre. At han godt kunne finde på at smide rytterne af. Men det er dog ikke noget jeg har oplevet.

Jeg bliver tålt og tolereret af King, men så heller ikke så meget mere. Jeg tror dog, at han holder af mig på sin egen måde, sålænge jeg respekterer hans personlige rum. Ejeren på gården sagde en dag, at han holdt af mig. Jeg spurgte, hvordan hun vidste det og hun svarede “fordi han holder øje med dig, når du går i saddelrummet”.

Mens King var selskabshest, fandt ejeren af gården en ny part til mig. Hun købte Surfer, vallak, 17 år og ligesom King en personlighed men dog med et andet sind. Han er en nussegøj og  indtil videre har han ikke “drillet”. Det var lidt svært at få trense på ham til at begynde med, men det opfattede jeg ikke som dril. Jeg tror, han har haft nogle oplevelser, der har gjort, at han ikke kunne lide det. På trods af trensebesværet har Surfer underligt nok intet imod at blive nusset i hovedet. Vi kan stå og putte og nusse længe, hvor han bare slapper helt af.

Surfer
Surfer, da han lige var ankommet til gården. Han var i dålig form og vi arbejder stadig på, at få ham “fit” igen..

Jeg ved ikke så meget om Surfers fortid, udover at han formentlig er blevet brugt meget og han har nok har skiftet ejere en del gange.

Da Surfer kom til gården overtog han ledelsen på vallakfolden efter King.

I dag skal de to konger mødes for første gang og jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at forløbe!

Skriv kommentar

